foto bij blog 15 jaar ondernemer

We vieren feest!

Deze week vieren we een feestje! 15 jaar geleden startte ik op 24-jarige leeftijd mijn eigen bedrijf. Eerlijk gezegd wist ik nog niet waar ik aan begon. Ik had mijn HBO studie net afgerond en na een rondreis door Australië stortte ik mezelf in dit avontuur als ondernemer.

Het begin van een avontuur
In het eerste jaar heb ik echt superleuke dingen meegemaakt als verkoper aan winkeliers. Het begon in Bangkok met een exclusief contract als importeur voor een tof tassenmerk. Ik regelde een expositie in het tassenmuseum ’t Hendrikje aan de Herengracht in Amsterdam. Ik huurde een stand om mijn klanten te werven op dé modebeurs van Nederland ‘De Modefabriek’ en reisde het land door om winkels te bezoeken. Achteraf gezien ging de verkoop aan de winkeliers best goed, maar bij de consument ging de hand op de knip.

De eerste en grootste hobbel
De eerste hobbel op de weg was gelijk de grootste. In mijn eerste jaar als ondernemer sloeg de huizencrisis in als een bom. Ik verkocht aan winkeliers, maar de ene na de andere winkel ging failliet. Vanwege de zware recessie paste ik mijn plannen aan. Deze stap is uiteindelijk bepalend geweest voor mijn carrière, want ik switchte van de BtoB markt naar de consumentenmarkt.

Fashionparty’s
Thuisparty’s, oftewel verkoop aan huis, waren al jaren een groot succes voor bedrijven zoals ‘Tupperware’. Met kleding werd dit nog niet veel gedaan. Ik startte dus als één van de eerste met het geven van fashionparty’s bij mensen thuis en bereikte hiermee de Amsterdamse pers. De kosten waren laag en zo kon ik toch blijven ondernemen. Het was hard werken, maar een feest om een woonkamer om te mogen toveren tot een ware kledingwinkel.

Start webshop
In 2010 kwam hier een online verkoopkanaal bij. Webshops zoals ‘Net als in de Film’ nu bekend als ‘Fashionchick’ waren in opmars en ik sloot me bij deze trend aan. Het merkassortiment vulde ik aan met merken zoals ‘Supertrash’(bekend van Olcay Gulsen) en ‘Soaked in Luxury’. Voor meer Scandinavische merken bezocht ik met een toenmalig zakenpartner modebeurzen in Kopenhagen.

De tweede hobbel
Geduld, flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Handige eigenschappen om als ondernemer te hebben, maar ze staan niet in mijn top 3 van karaktereigenschappen. De samenwerking met mijn toenmalig zakenpartner liep niet lekker, maar ik bleef ondernemen. Die continue strijd in een slechte economie deed wat met me. Ik ontdekte het woord ‘overspannenheid’ en deed een stapje terug.

En door
Gelukkig beschik ik over een enorme portie doorzettingsvermogen. Van de crisisjaren had ik geleerd. Leuk was anders, maar een betere leerschool had ik niet kunnen treffen. Het fenomeen ‘pop-up store’ was trending en ik lifte hierop mee. Dit was een mooie kans om uit te zoeken of het runnen van een winkel bij mij zou passen. Gouda was mijn geboortestad, dus de keuze was snel gemaakt. Ik wilde Gouda leuker maken en hier mijn pop-up store starten.

Pop-up store
In 2014 was de markt nog steeds niet helemaal hersteld, maar het ging weer opwaarts. Het was me al verteld dat Gouda een lastige winkelstad zou zijn om te ondernemen. De gemeente is niet heel rijk en grote winkelsteden zoals Rotterdam, Den Haag en Utrecht liggen in de buurt. De afvloeiing van consumenten was dus groot. Toch startte ik die pop-up store, het risico was immers klein, en iedere 6 maanden verlengde ik mijn contract. Het ging goed. Met mijn collega-ondernemers maakte we ons straatje weer bruisend. Het centrum van Gouda werd steeds leuker en won zelfs een prijs voor beste middelgrote winkelstad. Dit trok ook binnenlandse en buitenlandse toeristen aan. Ik werd genoemd op een nominatielijst voor een ondernemersprijs. Kortom, een mooi vooruitzicht.

Hoogtepunt
Voor mij was mijn hoogtepunt als ondernemer in 2019. Ik kocht mijn eigen winkelpand. De winkel verhuisde naar een betere locatie en het winkeloppervlak werd verdubbeld. Dit is waar de winkel vandaag de dag gevestigd is. Een heerlijk ruime en lichte winkel met brede etalages naast de hoofdwinkelstraat. Een ander hoogtepunt was dat ik aan een team kon gaan bouwen. Hier straks meer over.

Corona
Nog vers in het geheugen, maar het lijkt ook weer ver weg. Inmiddels zijn we twee sluitingen eerder en hopelijk hoeft de winkel niet voor een derde keer dicht. Het bedrijf is er goed uitgekomen, maar dat ging uiteraard niet vanzelf. Mede dankzij de steun van lieve klanten en het team.

Team
Een andere uitdaging is, hoe ze het noemen, de personeelscrisis. Voor mijn winkel is een trouw en hecht team heel belangrijk. Hoe leuk is het om verwelkomt te worden door een vast gezicht en een deskundig verkoopteam. Supertrots ben ik op ‘mijn’ meiden. Allemaal verschillend en dat maakt het zo leuk. Soms komt er een lieve collega bij en soms fladdert er eentje uit. Hopelijk gaan we met elkaar nog een hele leuke toekomst beleven binnen het bedrijf.

Toekomst
Achter de schermen wordt er hard gewerkt om onze winkel nog leuker te maken. De webshop is het afgelopen jaar geoptimaliseerd en ons merkpakket is uitgebreid met nieuwe merken. We blijven ontwikkelen, dus houd ons goed in de gaten. Uit betrouwbare bron weet ik dat er nog veel meer leuks op het programma staat!

Hopelijk tot snel in de winkel!

Liefs, Olga

0
    0
    Winkelwagen
    Winkelwagen is leegTerug naar shop